De individuele slaapbegeleiding kan doorgaan
met 1,5 meter afstand!

CentrumBeterSlapen

Goed slapen kun je leren /groeps- en individuele trainingen

Voorwoord

, welkom op de website van Centrum Beter Slapen.

Dat u op mijn site terecht bent gekomen, wil waarschijnlijk zeggen dat u problemen met slapen heeft. Slaap problemen komen heel vaak voor. Goed slapen is zo bepalend voor de kwaliteit van leven, dat u er mogelijk echt wat aan wilt doen. Het is heel goed mogelijk om (weer) goed te gaan slapen. Ook zonder slaapmiddelen.

Ik ben Astrid van der Zwan, oprichter Centrum Beter Slapen en coach/trainer “Goed Slapen kun je Leren” voor Leiden en omgeving. Ik ben opgeleid als gezondheidsvoorlichter en werk al heel lang in de gezondheidszorg. Ik heb zelf vroeger ook slaapproblemen gehad en slaap nu alweer jaren goed. Ik vind het mooi werk om mensen te helpen weer goed te leren slapen en de kwaliteit van hun leven te verhogen.

Behandelingen

Individueel

Het is mogelijk bij Centrum Beter Slapen individuele begeleiding te krijgen. De individuele begeleiding omvat vier bijeenkomsten van vijf kwartier. Tijdens de individuele begeleiding kan precies aangesloten worden bij wat de oorzaak is van uw slaapprobleem en wat u al geprobeerd heeft. Wij helpen u de vicieuze cirkel van slecht slapen te doorbreken.
De individuele begeleiding vindt plaats in Leiden.

Groepstrainingen

Op verzoek kan een groepstraining gegeven worden. In deze training worden alle onderwerpen behandeld die bij het oplossen van slaapproblemen belangrijk zijn. Als u met een aantal mensen een slaaptraining wilt krijgen dan kan dat georganiseerd worden. Het zijn dan groepen van max 12 deelnemers. Maar ook 2 mensen kunnen een groep vormen.

Themabijeenkomsten

Wij organiseren themabijeenkomsten over slapen van ongeveer 2 uur. Zo zijn er regelmatig themabijeenkomsten bij thuiszorgorganisaties, waar zowel leden als niet leden welkom zijn. Ook voor ouderenbonden en patiënten organisaties organiseren we bijeenkomsten. U kunt bij ons informeren of er een themabijeenkomst gepland staat. Ook kunt u aangeven als u in uw organisatie een themabijeenkomst wilt organiseren. Op verzoek worden er ook scholingen voor zorgverleners gegeven en artikelen over slapen voor tijdschriften geschreven.

Wat gaat er mis

illustratie

onderwerpen-Item

Vicieuze cirkel

Mensen die slecht slapen komen al snel in een vicieuze cirkel. Na slechte nachten maken ze zich zorgen over de komende nachten. Het piekeren neemt de overhand. Dit roept lichamelijke spanning op. En om daar vanaf te komen gaan mensen hun leefstijl aanpassen, zoals alcohol, lang op bed liggen, tot laat ’s avonds bezig zijn of niet meer weg gaan ‘s avonds. Dit alles werkt juist weer negatief op het slapen. Het wordt moeilijk de uitgang uit deze vicieuze cirkel te vinden.

Piekeren

Als mensen slecht slapen gaan ze vaak piekeren over het slapen. Allerlei pieker gedachtes komen op zoals: Ik zal wel weer niet snel in slaap kunnen vallen of ik zal wel weer vroeg wakker worden of morgenochtend ben ik vast geen mens. Veel mensen met slaapproblemen zijn hevige piekeraars. Ze worden uit hun slaap gehouden door gedachten die blijven rondmalen. Naast de negatieve gedachten over slapen ontstaan er allerlei andere gedachtes in bed. Het bed is dan niet meer de plek om te slapen maar om te denken, te draaien en te woelen.

Lichamelijke spanning

Slecht slapen en piekeren erover roept spanning en angst op. Deze spanning heeft ook invloed op het lichaam. Het lichaam gaat zich aanspannen en kan zich als het lang aanhoudt ook niet meer ontspannen. En slapen met een gespannen lichaam lukt vaak niet goed. In ieder geval heeft dat invloed op de kwaliteit van de slaap.

Aanpassing leefstijl

Door de negatieve effecten van slecht slapen, zoals piekeren en lichamelijke spanning, gaan mensen hun leefstijl aanpassen in de hoop dan wel goed te slapen. Het hele leven komt in het teken te staan van de hoop toch maar goed te kunnen slapen. Dit kunnen aanpassingen zijn zoals: laat naar bed gaan want anders slaap ik toch niet of vroeg naar bed gaan want dan slaap ik tenminste nog wat uren. Of niet meer weg gaan ’s avonds want anders slaap ik niet. Of alcohol drinken of slaapmiddelen slikken. Al deze aanpassingen zorgen juist weer voor slecht slapen. Er ligt te veel nadruk op het slapen en het roept veel spanning op.

Weer lekker leren slapen

  • Publicatie

    Eén van onze cursisten werd geïnterviewd voor het blad Linda. Hiermee kreeg de slaaptraining van Centrum Beter Slapen landelijke bekendheid.

    onderwerpen Item

    Vicieuze cirkel doorbreken

    In de training gaat u leren de vicieuze cirkel te doorbreken. Hierbij leert u pieker gedrag onder controle te krijgen, om eenmaal in bed problemen los te laten, u lichamelijk te ontspannen en uw leefstijl niet helemaal op uw slaapprobleem af te stemmen. De uitgang uit de vicieuze cirkel is per persoon verschillend: de een heeft veel aan oefeningen om het piekeren te stoppen, een ander aan ontspanningsoefeningen en weer een ander aan tips voor verandering van slaapgewoontes en leefstijl. Onze ervaring is dat als mensen vertrouwen krijgen in het weer goed kunnen slapen, ook eventueel slaapmiddelen gestopt kunnen worden. In overleg met de huisarts kan het gebruik van de slaappillen dan afgebouwd worden.

    onderwerpen Item

    Massage en slaapmuziek

    In het programma van Centrum Beter Slapen zit ook een rustgevende massage op "slaapmuziek". Slecht slapen komt vaak door spanning. Een massage helpt goed om spanning te verminderen, en vooral op slaapmuziek. Trage ritmes en zoete akkoorden hebben een positieve invloed op de hersenactiviteit. Je wordt in deze massage stapje voor stapje meegenomen naar een diep niveau van ontspanning.

Feedback van cliënten

Veel wakker liggen, mede door nachtelijke PDS-pijn, ziek van vermoeidheid thuiskomen uit het werk waren de redenen om me aan te melden voor de slaap begeleiding. Door de sessies bij Astrid werd me duidelijk dat mijn overmatige hoeveelheid gedachten invloed had op mijn slaap. Inmiddels kan ik mijn (grote) hoeveelheid gedachten verminderen waardoor ik minder moe ben, ook als ik een mindere nacht hebt. Door mijn gedachten te sturen (naar dankbare gedachten) is het piekeren vrijwel gestopt. Het accepteren van wie ik ben -i.p.v. wat ik denk- helpt me enorm. Dank voor deze leerzame begeleiding.

- Peter -

Ik heb een aantal slaapbegeleidings sessies gevolgd bij Astrid en heb daar veel aan gehad. Ik ben mij bewuster geworden van datgene wat er bij mij voor zorgde dat ik slecht sliep en hoe ik mijn slaaproutine kon verbeteren. Als ik soms weer even wat slechter slaap weet ik nu beter wat ik kan doen om weer in een goede routine te komen.

- Greet -

Al tijdens het eerste gesprek heb ik tips en middelen om beter te kunnen slapen gekregen. Astrid heeft een prettige rustgevende uitstraling en kan goed luisteren en begeleiden door scherpe vragen te stellen. Het traject met Astrid was voor mij een levens les: Door te druk overdag te zijn slaap je niet beter, integendeel! Maar door innerlijke rust overdag te creëren en te ervaren kun je weer lekker slapen.

- Karine -

In een stressvolle periode raakten mijn verstand en gevoelens te ver uit elkaar. Harmonie en evenwicht waren ver te zoeken waardoor ik ernstige slaapproblemen ontwikkelde. Bij Astrid vond ik een kritische geest, een luisterend oor, opbouwende ondersteuning, handige tips en weetjes en het vertrouwen dat alles weer goed komt. Nu lig ik rustiger op één oor. Het leven is een stuk makkelijker als je weer kunt slapen.

- Janny -

Slapen was voor mij al jaren een probleem. Gewoon ineens ontstaan en in de overgang en door het overlijden van mijn man, verslechterd. Ik had op een gegeven moment het gevoel dat ik nauwelijks meer sliep en maakte me grote zorgen want dat kan toch niet gezond zijn! Ik voelde me een zombie bij het opstaan en zó moe….Een vicieuze cirkel. De huisartsenpraktijk verwees me naar het slaapcentrum, naar Astrid van der Zwan. En daar ben ik tot op heden heel blij mee!
In 4 sessies kreeg ik een beter inzicht in mijn slaapgewoonten en mijn avond- en nachtgedrag. Maar het was voor mij vooral een eyeopener dat je eigenlijk met minder slaap toekunt dan ik had gedacht. Iedereen heeft zo zijn individuele slaapbehoefte. Met het bijhouden van lijsten en goede begeleidende gesprekken met Astrid, ontspande ik zienderogen en ging het slapen ook veel beter.
Nog steeds zijn er wel eens nachten dat ik niet in slaap kan komen, of dat ik na een uur wakker word en dan niet meer kan inslapen, maar dat is nu helemaal niet erg meer. De frustratie is weg en de nachten daarna haal ik het wel weer in. Een prima therapie en de tijd dus super goed besteed! Dank je wel Astrid.

- Janneke -

"Door een plotselinge ziekte moest ik een paar maanden geleden in een ziekenhuis worden opgenomen, de opname en revalidatie duurde ruim 2 weken. Helaas heb ik in die tijd een slaapstoornis ontwikkeld. Ik was toch al een slechte slaper, kon moeilijk in slaap komen en lag vaak doordat ik over bepaalde  problemen piekerde, lang wakker. En hoewel we maar met vier mensen op 1 kamer lagen , en tijdens de revalidatie zelfs maar met twee , kreeg ik daar toch geen rust.  Je hoorde toch vaak de verpleegsters door de gangen lopen, je hoorde mensen in andere kamers snurken of naar het toilet gaan, kortom ik kon daar niet slapen.
Gelukkig was er iemand die mij op de slaap praktijk van Astrid v. d. Zwan in Leiden wees en daar kreeg ik eindelijk de hulp die ik nodig had. In een viertal sessies waarin vooral de bij mij onderliggende problemen besproken werden en een tweetal meditatie oefeningen aangereikt werden heeft zij mij geleerd hoe te handelen en tot rust te komen, waardoor ik nu beter in slaap kan komen en van een goede nachtrust kan  genieten. En wat een heerlijkheid is dat !
Ik kan Astrid dan ook van harte aanbevelen!

- Wouter -

Graag wil ik je bedanken voor je betrokkenheid, je luisterend oor en voor je waardevolle adviezen.
Ik zal tijd maken voor de meditaties om rust te vinden in mijn dag en zo mijn leven weer in rustiger vaarwater te krijgen.

- Judi -

De slaap begeleiding van Astrid heeft mijn kijk op mijn slaapprobleem veranderd. Ik heb meer inzicht gekregen in de onderliggende oorzaken met direct positief effect op mijn slaap. Ook heb ik door de gesprekken met Astrid inzicht gekregen hoe ik de klachten verder kan verminderen en terugkeer in de toekomst kan voorkomen.

- Jeroen -

De praktijk

Even voorstellen

Team Member

Astrid van der Zwan

Ik ben Astrid van der Zwan, coach en trainer “Goed Slapen kun je Leren”.

Ik ben gezondheidsvoorlichtingskundige én ik heb zelf slaapproblemen gehad. Deze twee zaken hebben ertoe geleid dat ik mensen wilde begeleiden bij slaapproblemen en ik Centrum Beter Slapen heb opgericht.

Sinds 2007 begeleid ik nu mensen met in-en doorslaapproblemen. In de afgelopen jaren ben ik nog meer doordrongen geraakt van hoe bepalend slapen is voor je welbevinden en plezier in het leven. Zelf heb ik ook jarenlang last gehad van slaapgebrek en weet dit dus ook uit eigen ervaring. Ik heb zelf weer leren slapen en ik merk ook aan de mensen die bij Centrum Beter Slapen komen hoeveel verbetering van de slaap er te bereiken valt.

De effecten van de begeleiding zijn groot gebleken en dat maakt me enorm blij en gemotiveerd om door te gaan zodat meer mensen ervan kunnen profiteren.

In een veilige sfeer leert u te vertrouwen dat goed slapen ook voor u (weer) mogelijk is.

Contact